Analysis of Differences in Discipline of Male and Female Students at SMA Negeri 9 Padang

Authors

  • Chindy Prata Sari Universitas Putra Indonesia “YPTK” Padang
  • Linda Fitria Universitas Putra Indonesia ‘’YPTK’’ Padang
  • Indra Wijaya Universitas Putra Indonesia ‘’YPTK’’ Padang

DOI:

https://doi.org/10.58355/psy.v3i2.62

Keywords:

Differences, Student Discipline, Senior High School

Abstract

This research aims to determine the differences in discipline between male and female students at SMA Negeri 9 Padang. The forms of discipline that must be carried out by students are self-discipline, class discipline, school discipline and academic discipline. The type of research used in this research is quantitative. The research population was 405 people registered in the 2024/2025 academic year, with a sample of 206 people taken using proportional sampling. This research examines differences in student discipline. The instrument used for data collection in this research was a questionnaire prepared according to the Likert model. Data analysis was carried out using statistical programs on SPSS 29 and Microsoft Excel computers. Based on the results of the t-test, it is known that the significance value of 2-sided equal variances assumed is smaller than 0.05, namely 0.00 < 0.05. So, it can be concluded that there is no significant difference between the discipline of male and female students at SMA Negeri 9 Padang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, D., & Huda, M.N. (2021). Hubungan antara stabilitas keluarga dengan disiplin belajar siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 12(1), 45-52.

Chan, F., dkk. (2019). Implementasi Disiplin Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa.

Darmawan, (2019). Metode Penelitian Kualitatif: Konsep, Teknik, dan Aplikasi. Jakarta: Prenadamedia Group.

Dewi, S. R., & Yusri. (2020). Pengaruh pola asuh orang tua terhadap disiplin belajar siswa. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 8(2), 87-92.

Duli. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Dyastuti, C. W. (2016). Hubungan antara Kedisiplinan Siswa dengan Hasil Belajar Siswa SDN Wonosari 02 Kota Semarang. Universitas Negeri Semarang, Semarang, Indonesia.

Emmer, E. T., & Evertson, C. M. (2013). Kelas yang Efektif: Strategi untuk Meningkatkan Kedisiplinan dalam Belajar. Jakarta: Pustaka Belajar.

Ernawati, I. (2016). Manajemen Pendidikan: Konsep dan Aplikasi. Jakarta: Rajawali Pers.

Handoyo, Eko. (2021, September 3). Minat Belajar Anak Laki-laki Lebih Rendah, Ini Faktornya. Suara.com.

Hidayat, R., & Patras, Y.E. (2022). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah dan aturan sekolah terhadap disiplin siswa. Jurnal Administrasi Pendidikan, 29(1), 123-134.

Mulyadi, Seto. (2022, January 5). Kenapa Anak Laki-laki Lebih Sulit Diatur?. Kompas.com.

Mustari, M. (2014). Psikologi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Nelyahardi. (2017). Manajemen Pendidikan: Implementasi Disiplin Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Siswa. Jakarta: Rajawali Pers.

Pamela, I. S., dkk. (2019). Pengaruh Kedisiplinan terhadap Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Menengah Pertama.

Purwanto, Edi. (2021, November 23). Kenapa Disiplin Anak Perempuan Lebih Baik Dibanding Anak Laki-laki? Ini Penjelasannya. Liputan6.com.

Purwanti, E. (2021). Hubungan Disiplin dengan Prestasi Akademik Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(2), 45-52.

Purwanti, N. (2021). “Hubungan antara Prestasi Akademik dengan Disiplin Belajar pada Siswa Sekolah Dasar.” Skripsi, Universitas Negeri Malang.

Ramadhan, M. T., & Alimin, Z. (2021). Pengaruh motivasi belajar terhadap disiplin siswa. Jurnal Psikologi Pendidikan, 17(2), 143-152.

Rahmawati, I., & Gunawan, A. (2022). Kecerdasan emosional dan hubungannya dengan disiplin belajar. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 14(1), 67-78.

Rahayu, Hartini Sri, dkk. 2019. Pengaruh Perhatian Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMA Swasta Derut Dakwah Wal Irsyad (DDI) kendari. Jurnal Bening Volume 3 Nomer 2 Hal. 63-71.

(Reni Akbar Hawadi, psikolog dari Universitas Indonesia, dalam artikel Tribunnews.com, 2020).

Rosma Elly. (2016). Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasi. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Schunk, D. H. (2022). Teori-teori Pembelajaran: Perspektif Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Smith, J., Lee, M., & Park, S. (2023). Perbedaan gender dalam masalah disiplin siswa di sekolah menengah. Jurnal psikologi pendidikan, 115, (3), 456-472.

Suyanto, Bagong. (2021, March 8). Disiplin Siswa Perempuan Lebih Baik Dibanding Laki-laki. Detik.com.

Soekanto, S. (2020). Sosiologi: Suatu Pengantar. Jakarta: Rajawali Press.

Suryani, A., & Mulyana, E. H. (2023). Kualitas interaksi guru-siswa dan pengaruhnya terhadap disiplin belajar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 13(2), 87-98.

Sugai, G., & Horner, R. H. (2023). The Handbook of Positive Behavior Support. New York: Guilford Press.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. Halaman 103.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta. Halaman 142.

Uno, Hamzah B. (2020, February 25). Disiplin Siswa Laki-laki Perlu Penanganan Khusus di Sekolah. Kompas.com.

Weinstein, Y., & Sumeracki, M. A. (2021). Understanding How We Learn: A Visual Guide. Oxford: Routledge.

Wong, H. K., & Wong, R. T. (2022). The First Days of School: How to Be an Effective Teacher. Mountain View, CA: Harry K. Wong Publications.

Yamin, M., & Maisah. (2019). Pengantar Pendidikan Karakter. Jakarta: Rajawali Press.

Yusuf, S. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.

Yusuf, S. (2017). Metode Penelitian Bisnis. Jakarta: Prenadamedia Group.

Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2021). Self-Regulated Learning and Academic Achievement: Theoretical Perspectives (4th ed.). New York: Routledge.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Chindy Prata Sari, Linda Fitria, & Indra Wijaya. (2025). Analysis of Differences in Discipline of Male and Female Students at SMA Negeri 9 Padang. Journal Of Psychology, Counseling And Education, 3(2), 145–154. https://doi.org/10.58355/psy.v3i2.62

Issue

Section

Articles